Thursday, January 21, 2010

Dalil - dalil ( bukti) al.Quran itu datang dari Allah.


Salam semua.


Dalil-dalil (bukti) al.Quran itu datang dari Allah.

Berikut dipaparkan dalil ayat al.Quran dan maksud ayat-ayat al.Quran yang menjelaskan kepada manusia bahawa al.Quran itu sebenarnya datang dan diturunkan oleh Allah kepada Nabi Muhammad.s.a.w. ( Bukan ciptaan Nabi Muhammad.s.a.w. )

Allah mencabar manusia yang tidak mempercayainya supaya mencipta satu surah sepertinya tetapi tiada siapa pun yang berjaya mencipta walau pun satu surah yang setanding dengannya sehingga sekarang, malah sehingga bila-bila, Cabaran tersebut akan kekal berada di dalam al.Quran sehingga Hari Kiamat atau sampai bila-bila.

Ini bermakna manusia sekarang pun yang masih ragu-ragu atau tidak mempercayai al.Quran masih dicabar oleh Allah supaya mereka mencipta satu surah lain yang serupa dengannya dalam semua aspek. Sekiranya pendirian mereka itu benar dan al.Quran itu palsu seperti dakwaan mereka. Sudah terbukti mereka telah gagal menciptakannya.
_______________

Firman Allah dan maksudnya.


[23] Dan kalau kamu ada menaruh syak tentang apa yang Kami turunkan (Al-Quran) kepada hamba kami (Muhammad), maka cubalah buat dan datangkanlah satu surah yang sebanding dengan Al-Quran itu, dan panggilah orang-orang yang kamu percaya boleh menolong kamu selain dari Allah, jika betul kamu orang-orang yang benar.
Surah al.Baqarah.


_________

Maksud firman Allah:

[88] Katakanlah (wahai Muhammad): “Sesungguhnya jika sekalian manusia dan jin berhimpun dengan tujuan hendak membuat dan mendatangkan sebanding dengan Al-Quran ini, mereka tidak akan dapat membuat dan mendatangkan yang sebanding dengannya, walaupun mereka bantu-membantu sesama sendiri”
Surah al.Israa'
_______

[48] Dan engkau (wahai Muhammad) tidak pernah tahu membaca sesebuah kitab pun sebelum turunnya Al-Quran ini, dan tidak pula tahu menulisnya dengan tangan kananmu; (kalaulah engkau dahulu pandai membaca dan menulis) tentulah ada alasan bagi orang-orang kafir yang menentangmu akan merasa ragu-ragu (tentang kebenaranmu).

[49] (Al-Quran tetap datangnya dari Allah dengan tidak syak lagi) bahkan ia ayat-ayat keterangan yang jelas nyata, yang terpelihara di dalam dada orang-orang yang berilmu; dan tiadalah yang mengingkari ayat-ayat keterangan Kami melainkan orang-orang yang zalim.

[50] Dan mereka berkata: “Mengapa tidak diturunkan kepada (Muhammad) mukjizat-mukjizat dari Tuhannya?” Jawablah (wahai Muhammad): “Sesungguhnya (urusan menurunkan) mukjizat-mukjizat itu adalah tertentu bagi Allah, dan aku hanyalah seorang Rasul pemberi amaran yang jelas nyata”.

[51] (Patutkah mereka meminta mukjizat-mukjizat yang lain?) tidakkah cukup bagi mereka bahawa Kami telah menurunkan kepadamu Al-Quran yang dibacakan kepada mereka? Sesungguhnya Al-Quran yang diturunkan itu mengandungi rahmat dan peringatan bagi orang-orang yang beriman.

Surah al.Ankabut.

_________________

[82]
Patutkah mereka (bersikap demikian), tidak mahu memikirkan isi Al-Quran? Kalaulah Al-Quran itu (datangnya) bukan dari sisi Allah, nescaya mereka akan dapati perselisihan yang banyak di dalamnya.
Surah An.Nisak.

Baca, renung dan fikirkanlah dengan seikhlas hati anda supaya keyakinan dan kebenaran datang bersemayam di jiwa.

Sekian. Wallahu aklam.

2 comments:

NaqeebLukhman said...

salam pak ngah...

Leenoh said...

Salam Naqeeb.

Dah baca rupanya.